The blog

Proč lidé selhávají při plnění předsevzetí a jak z toho ven


Každý, kdo chodí pravidelně cvičit si jistě všimnul, že vždy na začátku roku jsou fitness centra nebývale plná. Přemýšleli jste však někdy nad tím, proč vlastně lidé většinou selhávají v plnění jakýchkoliv předsevzetí tohoto typu? A jde s tím vůbec něco dělat? Pro odpověď na tyto otázky se musíme vrátit do doby, kdy byl život člověka […]

Read More

Jak se šíří informace a proč měli Gangnam Style a Oreo úspěch


Přemýšleli jste někdy o tom, proč ani plné restaurace nemusí být dobré a proč někdy nosíme deštníky, i když neprší? A jak tyto otázky souvisí s Gangnam Style, nejúspěšnějším videem na YouTube, které má v současné době více než 2,3 mld. shlédnutí? Odpovědět nám pomůže mimo jiné i jednoduchý experiment, který byl uspořádán před více než 60 […]

Read More

Proč necháváme důležitá rozhodnutí na Yindy?


Nejnovější reklama AirBank se pokouší vypořádat s tzv. status-quo bias, který říká, že lidé nejsou ochotni měnit svá minulá rozhodnutí, i přesto, že by na tom byli lépe, kdyby tak učinili. Lidé jsou například ochotni platit za předplatná časopisů, které ve skutečnosti vůbec nečtou. Stejný problém může nastat i v případě bankovních poplatků – lidé je platí […]

Read More

Kámošovi se stalo …


„Příjmová daň udělala z Američanů více lhářů než hraní golfu.“ Tento citát amerického humoristy Willa Rogerse naznačuje dvě věci – lidé podvádí nejen při vyplňování daňových přiznání (což není překvapivé), ale i u hraní golfu. Ano, vidíte správně. Golfu. Považovali jste, tak jako já, hráče golfu za nositele fair-play a čestnosti? Pokud ano, rádi si přečtete […]

Read More

Proč máme rádi (nejen) AirBank?


Če-ši jsou báječní .. tak začíná nejnovější reklama AirBank, která byla uvedena 15. května k příležitosti hokejového mistrovství světa. Já osobně ji považuji za jednu z nejpovedenějších reklam poslední doby, nicméně to není první reklama AirBank, která vzbudila pozornost. Její marketing je postaven na vymezování se vůči stereotypům v bankovnictví, a v poslední reklamě „Češi do […]

Read More

Vražedný zkouškový syndrom


Zkouškové období je náročné nejen pro studenty, ale mnohdy také pro jejich příbuzné. Biolog Mike Adams z Eastern Connecticut State University na základě dat sebraných během 20 let zjistil, že především babičky studentů může potkat náhlé úmrtí před zkouškou spíše, než v jiné části roku. A co víc, s horším prospěchem studenta pravděpodobnost úmrtí výrazně […]

Read More

Stát je velká fikce, pomocí níž se každý snaží žít na úkor všech ostatních


Pokud bychom se lidí ptali, zdali je pro ně důležitá svoboda, pak si troufám tvrdit, že většina z nich odpoví, že ano. Vlastně si neumím představit člověka, alespoň duševně zdravého, který by nechtěl být svobodný. Na druhou stranu však lidé mají historickou tendenci preferovat silný stát, ať již je jeho druh jakýkoliv. Tento trend lze pozorovat […]

Read More

Šest stupňů k Obamovi, Alžbětě II. nebo Bradu Pittovi


V roce 1929 vyšla sbírka povídek maďarského předního spisovatele Frigyese Karinthyho s názvem Minden masképpen van (Vše je jinak), která kromě jiných obsahovala i krátkou povídku Lánceszemek (Řetěz). V této povídce Karinthy přemýšlí nad tím, že lidé na Zemi jsou si mnohem blíže než kdy dříve. Jedna z postav příběhu navrhuje experiment, který spočívá v […]

Read More

Kolik přátelství zvládne lidský mozek udržovat?


Život ve společnosti je základní evoluční strategií všech primátů a velikost skupin, ve kterých se primáti sdružují, jsou přímo závislé na velikosti mozku. Před 250 tisíci lety se začíná objevovat moderní typ člověka, který je schopen udržovat společenské kontakty zhruba se 150 lidmi. Právě toto číslo je označováno jako Dunbarovo číslo.

Read More

Jací jsou lidé, kteří mají profil na sociální síti?


V roce 2008 byl v časopise Information, Communication & Society zveřejněn článek autorky Zeynep Tufekci s názvem „Grooming, Gossip, Facebook and MySpace“  a podtitulem „What can we learn about these sites from those, who won´t assimilate“. Volný překlad podtitulu „Co se můžeme dozvědět o těchto stránkách od lidí, kteří je nepoužívají“ přesně vystihuje pointu celého výzkumu, o kterém […]

Read More